Czy CSR jest ważny?

pszczoly pasieka ekologia

Rola Corporate Social Responsibility w marketingu

Na czym polega skuteczny marketing? To pytanie zadają sobie menedżerowie od dziesiątków lat. Z biegiem czasu zmieniają się narzędzia i środki komunikacji, jednak powyższa kwestia pozostaje nadal aktualna. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że dzisiaj jest trudniejsza do rozwiązania, niż w okresie sprzed ery internetu. Wszyscy, którzy zajmują się reklamą i sprzedażą, widzą bowiem ogromne nasycenie, a czasem wręcz przeładowanie niechcianymi informacjami, najlepszymi ofertami oraz wyskakującymi okienkami i filmami, które same się uruchamiają i “ryczą” na cały głos, gdy jedziesz tramwajem i akurat przeglądasz Facebooka. 

pasieka ekologia CSR

Jak docierać z ofertą do potencjalnego klienta? Co robić, by zostać dostrzeżonym w powodzi informacji? Jak budować lojalność odbiorców? W jaki sposób postrzeganie marki wpływa na decyzje zakupowe? Czym kieruje się klient, gdy dokonuje wyboru spośród 20 podobnych produktów? Te i wiele innych pytań niezmiennie nurtują działy marketingu i sprzedaży. Wielu specjalistów dostrzega potrzebę patrzenia “szerzej” oraz budowania relacji z klientem poprzez ukazywanie swojej firmy z innej, społecznej i bardziej empatycznej perspektywy.

Firma wrażliwa społecznie

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to nie tylko puste hasło używane przez korporacje, a ważna idea, nabierająca coraz większego znaczenia w ostatnich latach. Z tym pojęciem wiążą się wartości, takie jak ekologia czy marketing społeczny. Dla młodego pokolenia, które za kilka lat wejdzie w dorosłe życie zawodowe, to bardzo istotne cechy. Planując strategię warto o tym pamiętać i przygotować komunikację marketingową w taki sposób, aby być postrzeganym, jako firma dbająca o środowisko naturalne, zdrowie, ekologię czy też osoby niepełnosprawne lub społecznie wykluczone – by pokazać, że oprócz zysku liczą się także inne, społecznie ważne idee. 

pasieka pszczoly ekologia csr

Bardzo istotną kwestią w planowaniu tego typu wydarzeń jest właściwa analiza potrzeb społecznych oraz zbudowanie relacji z odbiorcą naszych działań. Mądrych i skutecznych akcji CSR-owych nie da się zrobić ad hoc. Wielokrotnie otrzymywaliśmy pytania od klientów w stylu “to proszę nam znaleźć przedszkole albo schronisko dla zwierząt, a my tam pomalujemy płot lub świetlicę”. Zawsze w takich sytuacjach podkreślaliśmy, że najważniejszym jest, by najpierw dowiedzieć się od drugiej strony, na co w danej chwili mają zapotrzebowanie lub czego im brakuje – tak, żeby wysiłek nie poszedł na marne i nie był przysłowiowym “dopustem bożym”.

Różne oblicza CSR

Jako Meeting Art kilkukrotnie angażowaliśmy się w tego typu działania. Za każdym razem etap wstępny, czyli określenie koncepcji i celów, analiza potrzeb oraz zaplanowanie działań, zajmował dużo czasu i był kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów w zakresie CSR, PR i wizerunku klienta, jako podmiotu wrażliwego społecznie. Jednym z większych wyzwań była akcja edukacyjna skierowana do niepełnosprawnej młodzieży, przygotowana i zrealizowana przez nas dla banku PKO BP. Głównym elementem programu były zajęcia z przedsiębiorczości i bankowości dla osób niesłyszących i z afazją. Innym przykładem akcji typu CSR była instalacja pszczelej pasieki na dachu jednego z biurowców, w ramach szerszego projektu “Pasieka Kraków”. 

Fachowcy od nowoczesnego marketingu i PR-u zwracają uwagę na potrzebę zmiany środków i narzędzi w reklamie. Stąd też kładzie się coraz większy nacisk na zachowania społecznie odpowiedzialne, które pokazują firmę i markę, jako podmiot wrażliwy na potrzeby społeczne i środowiskowe. W branży reklamowej i eventowej w najbliższych latach takie pojęcia jak ekologia, zrównoważony rozwój, wrażliwość społeczna itp., będą miały kluczowe znaczenie. Już dzisiaj warto zatem spokojnie zastanowić się nad strategią firmy w tym zakresie i nakreślić cele oraz kierunki dalszych działań.